onsdag 4 januari 2012

Parmesankex

Här kommer ett recept på ruskigt goda kex med parmesan i. De passar jättebra till tapas eller som tilltugg tillsammans med ett glas vin. Jag har tyvärr inte någon bild, men håll till godo ändå.

Till 50 kex behövs:
100 g smör
1 tsk salt
2 dl vetemjöl
100 g riven parmesan
1 nypa riven muskotnöt

Blanda alla ingredienser till en deg i en matberedare. Rulla ut degen till två smala längder. Låt längderna vila i kylskåpet i cirka 30 minuter. Skär i 0,5 - 1 centimeter breda skivor och lägg kexen på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda i 200 grader i 7-10 minuter. Kexen ska inte bli bruna.

Enligt receptet, som jag hittade jag här, ska kexen vara neutrala, men jag tycker att det är gott att rulla längderna i hackad färsk timjan eller rosmarin. Sesamfrön är också en god smaksättare. Jag kan också tänka mig att vallmofrön är gott.

5 kommentarer:

  1. Låter jättegott, har du inga bilder på det?

    SvaraRadera
  2. Jag som fått smaka dem kan meddela att de är fantastiskt goda!

    SvaraRadera
  3. Amy: Jag glömde tyvärr att ta kort... Men jag gör dem nog snart igen, så jag kan lägga ut då.
    Ewa: Tack :)

    SvaraRadera
  4. Åh, de låter riktigt goda du, parmesan gör allting lite bättre, tycker du inte? ;)

    SvaraRadera
  5. Alexandra: parmesan kan göra den sämsta maträtt till en lyxmåltid :)

    SvaraRadera