söndag 15 januari 2012

Citroncupcakes med kaffe- och chokladfrosting

En av fördelarna när jag bakar och fryser in bakverken är att jag oftast glömmer bort vad som finns i frysen och det blir en överraskning vad som finns i gömmorna. Det är perfekt att leta i frysen och hitta något smarrigt när jag (hör och häpna) inte hinner eller orkar baka och "måste" ha något att bjuda på.

Just muffins är perfekt att frysa in och bjuda på eftersom de är stora och mäktiga och det därför bara behövs en till fikat. Har man sedan lite smör, florsocker och kakao och/eller vaniljsocker i skafferiet så kan man snabbt som tusan svänga ihop en härlig frosting att toppa med. Men många muffins är lika goda att äta som de är, utan frosting, särskilt om någon av ingredienserna är bär eller choklad.


När jag häromsistens letade i frysen hittade jag muffins med citronsmak i en burk. Den här gången blev frostingen smörkräm med smak av kaffe och smält mörk choklad.

1 kommentar: