måndag 16 april 2012

Kladdkaka à la Opal

Där jag bor fanns det för flera år sedan ett fik som hette Opal. Där hängde jag och mina vänner i tid och otid när vi pluggade. När man pluggar finns det ju alltid en anledning till att fika. Antingen firar man att man klarat en tenta eller så tröstäter man för man tror att man inte klarat en tenta. Eller helt enkelt bara för att uppdatera varann på skvallerfronten. Och att skvallra är helt klart en godkänd anledning till att fika :) Min studietid kan sammanfattas med att det blev en hel del fikor.

I vilket fall som helst, så hade Opal stans godaste kladdkakor. Det här receptet har namn efter fiket, men om det är just det receptet Opal använde vet jag inte, eftersom jag fått receptet av en kompis. God är kakan i alla fall. Den godaste kladdkakan skulle jag nog våga mig på att säga :)


Till en kladdkaka behövs:
3 ägg
2 1/4 dl strösocker
175 g smör
100 g mörk blockchoklad (55%)
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
1 msk kakao

Vispa lätt ihop äggen och sockret med en handvisp. Smält smöret och häll ner det i äggvispet. Tillsätt den smälta blockchokladen och övriga ingredienser och rör ihop till en smet. Häll i smeten i en smörad och bröad form och låt grädda i mitten av en 200 grader varm ugn i 10-12 minuter. Kakan ska vara lite dallrig när du tar ut den. Låt kakan svalna och ställ in den i kylen några timmar, allra helst över natten.

Kladdkaka med vaniljglass

2 kommentarer:

  1. Detta ser och låter så gott. Café Opal minns jag så väl... antar att det inte finns kvar mer?

    SvaraRadera
  2. Nä, Opal finns inte kvar mer, nu finns det andra caféer att fika på istället :)

    SvaraRadera