söndag 16 september 2012

Födelsedagstårta med rosor

Till mammas födelsedag bakade jag den här tårtan med spritsade rosor i olika färger. När jag spritsade rosorna insåg jag att jag måste skaffa mig andra tyllar. Rosorna blev inte alls som jag hade tänkt mig, utan ser mer ut som ditspritsade duttar. Men tårtan smakade gott i alla fall och det är väl det som är huvudsaken.

Eftersom det bara var familjen som skulle smaka tårtan så passade jag på att göra två nya fyllningar, päronmousse och mintchokladfluff, som många talar så varmt om. Båda fyllningarna var goda, men vi kom fram till att det inte får vara för mycket mint i chokladen, eftersom mintsmaken lätt tar överhand.

Päronmoussen hade jag inte så höga förväntningar på, eftersom päron inte är min favoritsmak, men den var riktigt god och passade bra till den här tårtbottnen med chokladsmak. Rosorna gjorde jag av frosting som smaksattes med vit choklad.

Tårta med chokladbottnar, fylld med
ett lager mintchokladfluff och
ett lager päronmousse.
 Dekorerad med frosting smaksatt
 med vit choklad.




4 kommentarer:

  1. Så fin den blev med de olika färgerna. Ja, rostyll är väl 1M-tyllen har jag för mig... jag har den inte men borde köpa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag beställde nya tyllar igår. Blev 4 stycken! Om jag hinner på leveransen till helgen så kommer nästa tårta bli spritsad på kanterna som volanger ungefär!

      Radera
  2. Vilken vackert dekorerad tårta! Fint med olika färger också!

    SvaraRadera