torsdag 15 mars 2012

Manhattan Sourdough

Jag har inte bakat bröd med vetesur tidigare (Jag har bara bakat med rågsur.) och tänkte att det var hög tid att göra det nu. Visst är det alltid lite spännande att prova nya recept? I alla fall jag brukar ha höga förväntningar och vill gärna att brödet både ska smaka bra och se snyggt ut. Ve och fasa om en brödlimpa skulle bli ful. När brödlimpor med skönhetsfel finns i frysen ser jag till att äta upp dem först. Låter det lite maniskt? Antagligen, men jag skyller på min kära mor. Hon gör nämligen likadant :)

Jag blev därför väldigt glad när jag hittade det här receptet. Det är nämligen väldigt svårt att få bröd som bakas i brödform att se fula ut. Brödformen gör att risken för att få ett platt och formlöst bröd är minimal. Att det dessutom är få ingredienser i receptet är ju inte heller en nackdel.

Det visade sig att mina höga förväntningar infriades. Det här är ett riktigt toppenrecept och brödet blir både gott och snyggt. Men glöm inte att hälla in 1 dl vatten i den varma ugnen i början av gräddningen för att få en fin, hård yta på brödet!


Till två stycken bröd behövs:
20 g färsk jäst
7 dl ljummet vatten
2½ msk salt
3 dl surdeg av vete
15 dl vetemjöl special

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt salt och surdeg. Tillsätt vetemjölet, lite i taget, och knåda degen på medelhastighet i maskin i cirka 15 minuter tills den är elastisk. Strö över lite vetemjöl och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 2½ timme. Dela degen i två delar och rulla försiktigt ut till två stycken limpor som mjölas ordentligt. Lägg bröden i brödformar. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 1½ timme. Ställ in bröden i mitten av en 250 grader varm ugn och släng in 1 dl vatten på ugnsbotten för att få en fin skorpa. Sänk värmen till 200 grader och grädda i ungefär 50 minuter.

(Receptet kommer från Leila Lindholms "One More Slice").

1 kommentar:

  1. Underbara!
    Kram vännen!

    PS. Missa inte att du kan få en gratis jäskorg hos Kronjäst! (Se min FB-sida under Tips om du missat det!)

    SvaraRadera