tisdag 27 mars 2012

Min allra första våningstårta

Förra helgen bakade jag min allra första våningstårta. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle ha sugrör som stöd mellan övre och undre tårtan, så den undre tårtan inte skulle sjunka ihop. Efter lite funderande fick det bli utan sugrör. Det funkade himla bra. Tårtorna stod där de stod och bara väntade på att bli uppätna, trots transport i bil.

Det var inte alls så krångligt att göra våningstårta. Det som var desto krånligare var att få SP:n svart. Jag fick använda väldiga mängder med färg, trots att färgen skulle vara superkoncentrerad. Ändå fick jag den ändå inte så svart som jag ville.

Tårtbottnen är min nya favorit; Devil´s Food Cake och fyllningarna är jordgubbsmousse och limemousse.

Tårtbotten: Devil´s Food Cake.
Fyllning: Jordgubbsmousse och limemousse.
Spacklad med citronsmörkräm.
Täckt och dekorerad med egengjord SP.

2 kommentarer:

  1. Har sagt det innan och säger det igen, superfin verkligen! :) Rekommenderas Devil's food cake?

    SvaraRadera
  2. Tack Amy! Ja, Devil´s är absolut den bästa tårtbottnen som jag gjort. Så god och så lätthanterlig. Jag hade inte så liten tårtform som behövdes till den lilla tårtan, så jag fick skära lite. Men tårtbottnen smulade inte sönder ändå.

    SvaraRadera