söndag 11 mars 2012

Surdeg av råg

Att baka bröd på surdeg har blivit väldigt populärt de senaste åren. "Alla" ska ha en surdeg som ska matas. Jag har givetvis också fallit för trenden och satt surdeg. Min första surdeg satte jag förra sommaren och bakade några omgångar bröd på den. Sedan sattes den in i kylskåpet och hamnade i det där hörnet där burken med gammal tacosås och tomatpuré trängdes. Där glömdes den totalt bort (så även tacosåsen och tomatpurén) och till sist slängdes den vid en utrensning. Det vara bara att inse, min första surdeg skulle inte gå i arv till mina eventuella barn och barnbarn.

Nu gör jag ett nytt försök med att sätta surdeg och hoppas på att jag ska bli en sån där duktig bagerska som matar surdegen som den vore av mitt egna kött och blod och bakar bröd var och varannan vecka.

Till ungefär 1 liter behövs:
Dag 1
2 dl ljummet vatten
2½ dl rågmjöl (jag använder grovt rågmjöl)
1 msk honung

Dag 3
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl (jag använder grovt rågmjöl)

Dag 4
1 dl ljummet vatten
1 dl rågmjöl (jag använder grovt rågmjöl)

Vispa vatten, mjöl och honung för dag 1 till en slät smet i en bunke eller glasburk. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn. Tillsätt vatten och mjöl under dag 3 och vispa smeten slät igen. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 1 dygn. Upprepa proceduren under dag 4.

(Receptet kommer från Leila Lindholms "One More Slice").

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar