måndag 14 maj 2012

Bröllopstårta

När min syster och hennes blivande man skulle gifta sig fick jag frågan om jag ville baka bröllopstårtan. Klart jag ville det!

Önskemålet var en våningstårta med Devil´s Food Cake-bottnar. Fyllningen skulle vara ett lager med jordgubbsmousse och ett lager med limemousse. Tårtan skulle inte vara täckt med sugarpaste, utan vara dekorerad med frosting med smak av citron.

Bröllopstårta bestående av
Devil´s Food Cake-bottnar,
jordgubbsmousse och limemousse.
Blommorna, som ska likna anemoner,
är gjorda av sugarpaste och är
penslade med glitterpulver.

Efter lite övervägande valde jag att dekorera tårtan på plats, istället för att frakta den färdigdekorerad till festlokalen. Jag ville ju inte att den skulle rasa ihop på vägen.

Tårtan var för cirka 40 personer och vägde en hel del. Det blev därför lite trixande att få upp den till övervåningen där den skulle serveras. För att inte tala om förvaringen över natten. Tur att det fanns ett kylsläp på plats.

2 kommentarer:

  1. Men åh så fin tårta fina vännen! Tycker frostingen blev läcker! Ja, vilken himla tur att det fanns kylsläp ;)

    Kunde vi inte fått en närbild på de glittrande blommorna? Hade jag gärna sett, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta du! Det finns inte nån närbild på blommorna, tyvärr. Det missade vi i alla bröllopsbestyr...

      Radera