lördag 5 maj 2012

Dinosaurietårta

Idag firar en liten gosse sin tvåårsdag och jag fick uppdraget att baka tårtan till kalaset. Önskemålet var att tårtan skulle vara formad som en dinosaurie och att den inte skulle vara täckt med sugarpaste.


Tårtan består av Devil´s Food Cakebotten fylld med ahlgrensbilarfluff och jordgubbsmousse. Den är sedan dekorerad med vaniljfrosting. Jag valde att först spackla hela dinon med frosting och sedan göra som ett fjällmönster av spritsad frosting för att få lite struktur. Jag inbillar mig att dinosaurierna hade fjälliknande skinn :)


Dekorationerna är av sugarpaste och godis.



Tårtan skulle vara laktosfri och med själva tårtbottnen och fyllningarna var det inte några problem, men jag tycker inte att jag fick till smaken på frostingen riktigt så bra som jag ville. Vilken tur att Devil´s Food Cake-bottnen är så rackarns god, så det förhoppningsvis tar överhand :)

4 kommentarer:

  1. Du fick till fjällmönstret mycket bättre än vad jag fick, jättefin tårta! Kul att du använde dig av Betty Crockers mall :) Kram vännen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amy! Jag funderade ett tag på hur jag skulle få till frostingen, eftersom jag ville ha lite struktur. Mallen var jättebra!! Tack för tipset! Kram

      Radera
  2. Vi tyckte i alla fall att tårtan var väldigt god :) Och fin!

    /Födelsedagsbarnets mamma

    SvaraRadera
  3. Tack födelsedagsbarnets mamma! Den var jättekul att göra. Inte var dag man styckar en dinosaurie :)

    SvaraRadera