måndag 21 maj 2012

Födelsedagstårta

När farfar fyllde 90 år bakade jag tårtorna till hans kalas. Efter lite funderingar fick det bli tre stycken tårtor istället för en våningstårta. Vi bor ganska långt ifrån farfar och jag insåg svårigheterna att frakta en tung våningstårta och fortfarande ha en något så när fint dekorerad tårta att bjuda på. Ibland är det bäst att ta det säkra före det osäkra :)


Tårtorna bestod av vaniljbottnar som var fyllda med ett lager jordgubbsmousse och ett lager lemon curd-mousse. Kanterna dekorerades med fingerkex och ovanpå tårtorna var det sugarpaste och spritsad grädde. Bokstäverna var också av sugarpaste.


Kanterna på tårtorna var spacklade med vispad grädde, men under sugarpastelocket spacklade jag med smörkräm med smak av vanilj för att sugarpasten inte skulle "svettas" och bli ful. För att göra tårtorna extra piffiga knöt jag ett sidenband om kanten.


Det var första gången jag gjorde lemon curd-moussen och jag tror att det är min nya favorit på tårtfyllningar. Tårtan kändes väldigt fräsch och inte så mäktig.

3 kommentarer:

  1. Grymt fina tårtor, gott med fingerkex också! lemoncurdmousse har jag inte testat men det låter fräscht och mycket smarrigt, kram!

    SvaraRadera
  2. Håller med, riktigt fina! Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Tack söta ni!
    Amy: Lemoncurdmoussen var riktigt, riktigt god. Passar gott till sommarens tårtor!
    Ulrika: Såg du att det var vi som vinkade vid Sjundhult? Körde pappas pansarvagn :)

    SvaraRadera