måndag 5 november 2012

Rågbaguetter

Första gången jag bakade de här gynnarna blev de till en ihopjäst massa på plåten, eftersom jag inte har någon baguetteplåt. Snål smålänning som jag är köpte jag inte någon baguetteplåt, men däremot har jag börjat rulla jag ihop handdukar mellan baguetterna när de jäser. Första gången var jag lite osäker på hur resultatet skulle bli, men jag tycker att det blir riktigt bra. Vad tycker du?

Receptet räcker till 4 baguetter
Deg 1:
5 g färsk jäst
3 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl

Deg 2:
15 g färsk jäst
3 dl kallt vatten
1 sats deg 1
1 msk salt
1 msk strösocker
1 dl surdeg av råg
1 dl solrosfrön
1 dl rågkross
1 dl grahamsmjöl
5 ½ - 6 ½ dl vetemjöl
(Grovt rågmjöl till utbakningen)

Deg 1:
Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör om. Tillsätt vetemjöl och rör tills den lösa degen är slät. Täck bunken med plast och låt jäsa i minst 4 timmar i rumstemperatur eller i kyl över natten.

Deg 2:
Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt deg 1, salt, socker, surdeg, solrosfrön, rågkross, grahamsmjöl och vetemjöl. Arbeta degen i maskin på låg hastighet i ungefär 15 minuter. Låt degen jäsa under bakduk i cirka 1 ½ timme. Stjälp upp degen på välmjölat bakbord, använd gärna grovt rågmjöl. Dela degen i fyra lika stora delar och tryck försiktigt ut varje del till en rektangel. Vik in långsidan, rulla ihop och spetsa till ändarna. Vrid baguetterna ett varv och lägg dem på plåt. Låt jäsa under bakduk i ungefär 1 timme. Grädda i mitten av en 240 grader varm ugn. Sänk ugnstemperaturen till 200 grader när baguetterna har fått lite färg. Total gräddningstid blir ungefär 30 minuter. Låt baguetterna svalna på galler utan bakduk.

(Receptet kommer från Leila Lindholm).




1 kommentar:

  1. Vilka underbara baguetter du gjort, nom nom vill bara bita i en nu och då är jag ändå mätt ;)

    SvaraRadera