fredag 31 augusti 2012

Kladdkaka

Det här receptet på kladdkaka har varit med sedan jag var barn. Varifrån receptet kommer vet jag inte, men det har alltid funnits i mammas receptsamling. När jag var liten var kakan en favorit hos familjen Andersson, både när det gäller att äta den färdiggräddad och att ta en sked och smaka lite smet.

Till en kladdkaka behövs:
100 g smör
3dl socker
2 dl mjöl
2 ägg
1 krm salt
3 tsk vaniljsocker
3 msk kakao

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt äggen och smöret. Blanda och häll smeten i en smörad och bröad ugnsfast form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Grädda i 10-15 minuter i mitten av en 225 grader varm ugn. Kakan ska vara fast på ytan, men lite kladdig i mitten. Pröva dig fram! Kakan blir allra godast om den får stå i kylen över natten, men ställ fram den en stund innan servering.

Servera kladdkakan med antingen lättvispad grädde eller vaniljglass och lite bär.

Kladdkaka med halvtinade hallon.

2 kommentarer:

  1. Kladdkakan ser ljuvlig ut vännen, mums vill ha fastän jag har löptränat idag kram!

    SvaraRadera
  2. Tack Amy! Det var mina kollegor som fick smaka på kakan, men det blev lite över som jag tog hem, så idag fick det bli lite löpträning :)

    SvaraRadera