söndag 12 augusti 2012

Tårta med färska bär och fingerkex

Jag har haft lite paus från tårtbakandet under sommaren, men nu är jag igång igen :) Den här gången bakade jag en helt ny tårtbotten som inte innehöll ägg. Resultatet blev förvånansvärt bra. Jag hade inte kunnat gissa att tårtan var äggfri om jag inte visste om det. Bottnen blev hög och fin, men lite mer kompakt än en "vanlig" tårtbotten.

Tårtan är fylld med ett lager jordgubbsmousse och ett lager dubbelnougatfluff. Den är sedan spacklad med grädde och slutligen garnerad med fingerkex, färska hallon och blåbär.

Tårta med vaniljbotten fylld med
jordgubbsmousse och dubbelnougatmousse.
Spacklad med grädde. Dekorationer av grädde,
färska hallon och blåbär samt fingerkex.


4 kommentarer:

  1. Ja äggfria bottnar har en tendens att bli lite kompakta :) Jättefin tårta, tycker jag känner igen designen på den ;)
    Har saknat dig, bra att du är back in business, kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev lite inspiration från farfars tårtor i maj. Eller har du också gjort såna här? Isf har jag missat det över semestern. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde en liknande till sonens 5-års kalas men jag minns inte att du också gjort en sådan tidigare :) då får vi säga att jag blev inspirerad av dig ;)

      Radera
  3. Aha! Har nog missat att du bakat likadana :) Visst är de goda? Är så gott att knapra på lite kex tillsammans med tårtbottnen.

    SvaraRadera