onsdag 5 december 2012

Saffranssnittar

Ikväll bakade jag det första adventsbaket: Saffranssnittar. Ett recept som jag hittade på www.alltommat.se. Enligt receptet skulle det blir 60 kakor, men jag lyckades få ihop 30. Jag förstår faktiskt inte hur det skulle kunna bli 60 kakor av den degen.

Även om det inte blev så många, så är kakorna fantastiskt goda! Och väldigt lätta att baka.

Till 30 kakor behövs:
125 g osaltat smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
2 ½ dl mjöl (Jag tog nästan 3 dl.)
½ g (1 påse) stött saffran
1 msk vaniljsocker

Blanda samman alla ingredienser till en deg. Dela degen i tre lika stora delar, forma till rullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Grädda längderna i mitten av en 175 grader varm ugn i 12-14 minuter. När kaklängderna är till hälften avsvalnade ska de skäras i bitar. Låt dem sedan svalna helt innan de läggs i en burk.

Saffranssnittar

2 kommentarer:

  1. Tror du det funkar att köra alla ingredienserna i matberedaren? /blivande svägerskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag absolut att det gör! Eventuellt måste du ta i mer mjöl bara. Kram

      Radera