lördag 17 december 2011

Alla goda ting är tre

Jag har ett favoritrecept när det gäller tryffel och det är ett recept från Arla med krossad dajm i. I år tänkte jag hitta några andra recept på tryffel, för att få lite variation i mitt enformiga tryffelbakande. Jag kan väl sammanfatta det hela med att det blev ett varierande resultat på de nya tryfflarna.

Dajmtryffeln blev lika god och lyckad som alla andra gånger och konjakstryffeln blev också väldigt god. Men, (ja det kommer nästan alltid ett litet men) den vita tryffeln blev alldeles för lös, så jag fick ha i mer vit choklad än enligt receptet. Jag var på vippen att hälla ut den i vasken, men eftersom den var så ruskigt god och det faktiskt är väldigt lätt att rädda en för lös tryffel, så valde jag det sista alternativet - som tur var :)

Tricket att rädda en för lös tryffeln är att värma tryffelsmeten en kort stund i micron och sedan lägga i smält eller finriven choklad. Enkelt penkelt.



Dajmtryffel
(40 stycken)
1 dl vispgrädde
50 g smör
3oo g hackad mörk choklad, minst 50% kakaohalt
1 dl kesella
2 msk konjak eller likör (jag tog Baileys)
ca 100 g hackad dajm
(kakao)

Koka upp grädden tillsammans med smöret i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och lägg i chokladen. Rör om tills chokladen har smält. Rör i kesella och sprit. Låt smeten kallna i kylen, ungefär 30 minuter. Rör ner dajmhacket. Häll smeten i en form, 10x15 cm och låt stelna i kylen, cirka 1 timme. Skär tryffeln i bitar eller forma den till runda kulor. Pudra eventuellt över kakao och förvara den kallt.

(Receptet kommer från Arla)

Dajmtryffel

Konjakstryffel
(30 stycken)
225 g hackad, mörk choklad
1½ dl vispgrädde
1 msk starkt kaffe
3 msk konjak
75 g siktat florsocker
kakao

Smält chokladen. Rör ner vispgrädde, kaffe och konjak och sikta ner florsockret. Rör smeten jämn. Ställ smeten i kylen tills den har stelnat, så att den går att forma till kulor som rullas i kakao. Förvara i kylskåpet.

(Receptet kommer från tidningen Matmagasinet)

Konjakstryffel

Vit tryffel
(60 stycken)
1 dl vispgrädde
3 msk sprit (jag tog ljus rom)
200 g hackad vit choklad (jag fick ha i mer choklad)
(Florsocker)

Häll grädde och sprit i en kastrull. Låt koka upp och ta sedan bort kastrullen från värmen. Lägg i chokladhacket och rör till en jämn smet. Kyl i vattenbad. Låt kylen stå svalt, helst inte i kyl, över natten. Forma runda kulor som rullas i florsocker eller spritsa ut tryffeln i formar. Pudra eventuellt florsocker över.

(Receptet kommer från Ica)

Vit chokladtryffel med smak av rom.

1 kommentar: