onsdag 28 december 2011

Tekakor

Vi får övernattande gäster till nyår och min första tanke var att baka scones för att börja det nya året med lite vardagslyx, men sen ändrade jag mig ganska kvickt när jag insåg att nån ska baka de där sconesen med. Det brukar ändå vara tillräckligt att göra när man har gäster, än att ställa sig och börja baka frukostbröd det första man gör på morgonen :)

Valet föll istället på tekakor. Enkelt, gott och smidigt. Enligt receptet ska det bli 10 stycken, men jag brukar göra 12 stycken istället. De blir tillräckligt stora ändå.

Till 10 stycken tekakor behövs:
5 dl mjölk
4 dl havregryn
½ msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g jäst
8-9 dl vetemjöl

Värm mjölken till lite varmare än fingervarm, ungefär 50 grader. Häll i havregryn, salt och sirap och låt svälla i 20 minuter. Smält smöret och rör ned i grynblandningen. Smula ner jästen och blanda ordentligt. Tillsätt vetemjölet, lite i taget, tills det blir en lös deg. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ungefär 30 minuter. Häll upp degen på mjölad bänk och knåda en liten stund. Dela den i 10 bitar, som kavlas ut till runda tekakor, cirka 1 cm tjocka. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa under bakduk i cirka 30 minuter. Grädda i mitten av en 225 grader varm ugn i cirka 10 minuter.

Receptet kommer från Leila Lindholms "A Piece of Cake".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar