lördag 19 november 2011

Elvis Presley´s cupcakes

Några bananer höll på att bli lite bruna här hemma, så jag letade i Leilas "Hello cupcake!" efter ett recept med banan i och hittade Elvis Presley´s cupcakes. Det fanns ingen gräddfil i kylen, så det fick bli till att improvisera. Creme fraiche och matlagningsyoghurt fick ersätta gräddfilen och det funkade finfint. Inte för att jag vet hur originalet skulle vara, men mina smakade fint, förutom att bananbitarna var lite för stora. Nästa gång ska jag mosa bananerna istället för att skiva dem.

Enligt receptet ska det bli 12 stycken, men med frostingen på så brukar cupcakes bli så himla stora och mäktiga, så jag gjorde 14 stycken istället.

3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smält smör
1 dl gräddfil
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g smält mörk choklad 70%
4 msk kakao
2 msk kallt kaffe
3 bananer
2 dl grovt hackade salta jordnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Blanda i smöret och gräddfilen. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten. Rör ner chokladen, kakao och kaffe i smeten. Mosa en av bananerna och rör ner i smeten. Skiva de andra två bananerna. Varva smet, skivad banan och jordnötter i muffinsformar. Grädda i 15-20 minuter i mitten av ugnen.

Tips: Till nästa gång kommer jag att strunta i att skiva två av bananerna, utan istället mosa alla tre bananerna. Bananbitarna blev lite för stora för min smak.

Elvis Presley´s cupcakes med frosting av smörkräm smaksatt med vit choklad.
Blommorna och bladen är gjorda av hemmagjord sugarpaste.

1 kommentar:

  1. Smarrigt! Har nu lånat boken Hello cupcake, får se om det blir något lagat från den!

    SvaraRadera