måndag 28 november 2011

Saftig lingonlimpa

När skafferiskåpet fick sig en julstädning hittade jag en paket torrjäst som jag glömt av. Jag botaniserade bland mjöl- och fröburkarna och insåg att jag hade ingredienser hemma för ett bröd ur "A Piece of Cake" som jag aldrig bakat innan. Hög tid att baka det alltså!

Eftersom någon i hushållet (jag säger inte vem...) inte tycker om kummin var jag snäll och bytte ut kumminen mot anis. Jag måste ju vara snäll, så att inte diskmaskinen får för sig att strejka :)

Till två bröd behövs:
4 dl 40-50 grader varmt vatten
2 dl lingonsylt
1 dl olivolja
1/2 dl ljus sirap
1 kapsyl ättika
1 msk salt
1 msk hel kummin
1 msk hela fänkålsfrön
2 dl russin
1 dl linfrö
1 paket (12 gram) torrjäst
2 dl grahamsmjöl
2 dl rågsikt
10-11 dl vetemjöl

Blanda vattnet, lingonsylten, oljan, sirapen, ättikan, saltet, kryddorna (som stötts i mortel), russinen och linfröna i en bunke. Blanda övriga ingredienser och rör ner det i vätskan, lite i taget, tills degen gått ihop. Degen ska vara lite kladdig. Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk (cirka 1-1½ timme). Stjälp upp degen på välmjölad bänk och dela den i två delar. Baka ut delarna till två limpor som läggs på en plåt med bakplåtspapper eller smorda brödformar. Låt jäsa under bakduk i cirka 1½ timme och grädda i mitten av en 175 grader varm ugn i cirka 40 minuter. Låt bröden svalna under bakduk.


3 kommentarer:

  1. Haha, ja diskmaskinen får ju absolut inte strejka! ;)
    Lingonbröd blir så saftigt och gott, mums! Blev det bra med anis?
    Har ett recept jag brukar göra och då har jag även frysta blåbär i.

    SvaraRadera
  2. Jo, de blev riktigt goda med anis. Nu vet jag ju inte hur de skulle smaka "på riktigt" förstås :)Kan du inte ta och lägga upp det receptet med blåbär på din blogg? Blev jättenyfiken på det!

    SvaraRadera
  3. Det ska jag göra! Riktigt gott recept är det :)

    SvaraRadera