söndag 13 november 2011

Fars dag-tårta

Fars dag firades tillsammans med sambo och svärfar och jag tog med mig en tårta. Min sambo fick (för ovanlighetens skull) bestämma tårtbotten, fyllningar och dekorationer. Hans beslut blev en tårta med chokladbottnar, ett lager mangomousse och ett lager hallonmousse som skulle vara spacklad med citronsmörkräm. Han ville dessutom att tårtan skulle se ut som ett paket med snöre och rosett. Sagt och gjort, en sådan tårta gjorde jag.

Sambon kunde ju inte få bestämma allt, så jag tog på mig det ack så ärofyllda ansvaret att välja tårtfat. Ett ansvar som jag, så här i efterhand, erkänner att jag borde ha lämnat över till sambon. Valet av tårtfat visade sig vara dåligt. Fatet är nämligen lite konkavt, vilket gjorde att tårtan sjönk in mot mitten. Dessvärre slutade det inte med det. Jag tänkte inte på att fatet har en väckad ytterkant, där delar av tårtkanten sjönk igenom. Följden blev en tårta med med fula, buckliga kanter. Snyggt? Nej, inte särskilt. Om jag blev irriterad? Ja, mycket!

Smaken var det i alla fall inget fel på. Hallon- och mangomousse som fyllningar är en en svårslagen kombination. Innebär det här att jag borde överlåta fler beslut till sambon? Absolut inte, enligt mig. Han hade bara tur och jag otur :)

Rosetten blev helt ok i alla fall.

1 kommentar:

  1. Ajajdå, nästa gång får du välja ett bra tårtfat. Man lär sig alltid av sina misstag... ja hallon och mango är en jättegod kombo som du säkert märkt på mina senaste tårtor också! =)

    SvaraRadera