onsdag 30 november 2011

Mjuk pepparkaka

När jag var hemma hos mamma och pappa förra gången passade jag på att bläddra i mammas receptbok för att hitta en ny variant av mjuk pepparkaka. Jag hade höga förväntningar om att hitta något riktigt smarrigt och jag blev inte besviken. Jag hittade nämligen ett recept  med hackad mandel och citronskal i.

Det är första gången jag bakar en mjuk pepparkaka med mandel och citron i. Annars brukar det "bara" vara pepparkakskryddor i receptet. Varifrån mamma har fått receptet vet jag inte, så jag får skriva att det är hon som är källan :)

Det där med bakning ligger i blodet, men inte bara från mamma, utan även från mormor och farmor. Skillnaden är att de har skrivit ner sina recept för hand i en bok. Jag skriver ner mina recept på bloggen. Hoppas bara inte att internet går sönder ;)

Ingredienser:
2 ägg
3 dl socker
1 tsk kanel
2 tsk kardemumma
½ tsk nejlikor
rivet skal av en halv citron
50 g hackad mandel
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ½ dl grädde eller gräddfil
50 g smält, avsvalnat smör

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt kryddor, mandel, mjöl, bakpulver och grädde/gräddfil. Vispa ner det smälta smöret. Sluta vispa så snart som smeten är blandad. Häll upp i smord och bröad form och grädda i en 175-200 grader varm ugn i 45-50 minuter. Stjälp upp kakan på galler och låt svalna under formen.

2 kommentarer:

  1. Spännande/annorlunda med citron och mandel i!
    Gud förbjude om Internet skulle "gå sönder", dock nästan tekniskt ej möjligt! ;)

    SvaraRadera
  2. Nä, men det är desto troligare att man spiller nåt olämpligt på datorn :)

    SvaraRadera