måndag 7 november 2011

Gå-bort-present

Vi var bortbjudna över helgen och jag tog med mig en ätbar present i form av cake pops. Stackars mina nära och kära som får dras med min hobby. Hoppas de uppskattar mitt bakande i alla fall hälften så mycket som jag tycker om att stå i köket och slamra med bunkar och vispar. Jag vet i alla fall vad min sambo hade uppskattat: en diskmaskin :)

En av cake popsen hade citroncupcake som bas och två hade enkla chokladmuffins som bas. Den ena chokladbasen var dessutom smaksatt med kaffe.

Cake popsen med citronsmak smaksattes med cream cheese, doppades i smält mörk choklad och några rullades i jordgubbsströssel.



Cake pops med citronsmak.


Cake popsen med chokladkaffemuffins som bas hade smaksättning i form av smörkräm, även den med kaffesmak. Slutligen doppades bollarna i smält vit choklad och några av dem rullades i strössel.



Cake pops med kaffe- och chokladsmak.


I den sista varianten smaksatte jag chokladbasen med arrak och smörkräm och rullade in degen i sugarpaste.

Cake pops med smak av arrak.


Jag hade tagit lärdom från förra gången jag gjorde cake pops och smälte inte blockchokladen tillsammans med kokosfett. Dessutom hade jag haft bollarna i frysen över natten och låtit dem tina i ett par timmar i kylen innan jag doppade dem i den smälta chokladen. Och tänka sig! Inte en enda ramlade av från pinnen. Jag kunde till och med rulla dem i strössel. Tur eller skicklighet? Jag tror på att övning ger färdighet :)

4 kommentarer:

  1. Mums, vad goda de ser ut och himmel vad duktig du är som får sådana runda och fina cake pops! :)
    Nu blir jag också sugen på att göra cake pops! ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag vet vad du menar, jag ger också altid bort bakat hela tiden, folk måste väl tröttna snart ;) Fast jag skulle inte säga nej till en sådan här härlighet, mums för cake pops! Vad snygga de blev, och både citron och choklad är ju goda smaker att leka med :) De sista du gjorde var ju häftiga också, lite annorlunda!

    SvaraRadera