söndag 9 oktober 2011

Cake pops

Jag hade tjejerna på besök en kväll i veckan och jag bjöd på lite olika "gotter" till téet, bland annat cake pops. I frysen hade jag både vanilj-, citron- och chokladmuffins som blev grunden till tre olika sorters cake pops. För att göra muffinssmulorna till en deg blandade jag i smörkräm i samma smak som muffinsen. Dessutom gjorde jag cake pops i form av minidammsugare med arrak som smaksättning.

När jag gjorde cake popsen höll jag på att bli vansinnig, eftersom de ramlade av från pinnarna och det blev choklad i halva köket, inklusive kylskåpet. Antaligen hade jag i lite för mycket kokosfett i den smälta blockchokladen, vilket gjorde att chokladen blev för rinnig och inte ville stelna tillräckligt fort. Förmodligen hade det blivit bättre om jag snabbt som sjutton hade fått in cake popsen för att stelna i kylskåpet. Nu fick jag stå och snurra på pinnarna i evigheter för att få bort den överflödiga chokladen. Nästa gång blir det smält choklad utan kokosfett. Det kan inte bli sämre resultat än vad det blev den här gången.

Alla cake pops blev goda, men min favorit blev nog ändå cake popsen med citronsmak och dammsugarvarianten. De andra blev, enligt mig, aningens för söta.

Till vänster cake pop med arrakssmak och sugarpaste.
Till höger choklad-cake pop doppad i vit choklad.

2 kommentarer:

  1. Jag håller på just nu och googlade på cake pops och kom till dig. Har du provat någon mer gång? Min blev.. minst sagt svåra att rulla i chokladen och japp.. choklad överallt...

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du hittade hit!!

    För nån vecka sedan provade jag cake pops igen och de blev mycket bättre! (De står under Gå-bort-present här på bloggen.) Jag gjorde kulorna kvällen innan och frös ned dem och så tinade jag upp dem ett par timmar innan jag doppade dem i chokladen. Inte en enda kula ramlade av från pinnen. Lycka till!

    SvaraRadera