onsdag 19 oktober 2011

Rågsiktskakor

Det råkade bli en omgång bakning även ikväll. Har man inte nåt att göra så går det ju alltid att baka lite granna. Anledningen till att det blev bröd med rågsikt även ikväll är att jag köpte fel mjöl sist jag handlade; istället för grovt rågmjöl blev det rågsikt. Så nu är det noll påsar grovt rågmjöl, men tre påsar rågsikt i köksskåpet. Det är mycket rågsikt även för mig som bakar en del :)

Till fyra stora brödkakor behövs det:
50 g smör
½ dl olivolja
4 dl mjölk
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
1 ½ msk brödkryddor
1 pkt (12 g) torrjäst
6 dl rågsikt
1 kapsyl ättika
5-6 dl vetemjöl

Smält smöret och tillsätt olivolja, mjölk, sirap, salt och kryddor. Värm det lite varmare än fingervarmt (45-50 grader). Blanda torrjäst och rågsikt i en bunke. Slå över degvätskan och tillsätt ättikan. Knåda samman till en deg. Tillsätt vetemjöl och knåda tills degen släpper kanterna. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek (lite drygt en timme). Baka ut degen till fyra runda kakor på mjölad bänk och snitta i fyra bitar (som ett scones). Nagga med gaffel och låt jäsa under bakduk i cirka 30 minuter. Grädda i 200 graders ugnsvärme i ungefär 15 minuter. Låt svalna på galler under en bakduk.

Receptet kommer från Leila Lindholms "A Piece of Cake".


2 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut! Hur kommer det sig att man har ättika i? Ovanligt... känner man av smaken?

    SvaraRadera
  2. De var goda, men rågrussinbullarna var godare :) Jag tror att man har i ättika för att göra jäsningen bättre, men jag är inte säker. Nej, man känner inte nån smak av ättika alls. Nästa gång funderar jag på att prova utan och se om det är nån skillnad.

    SvaraRadera