lördag 22 oktober 2011

Dumlecupcakes

Jag fick Leila Lindholms "Hello cupcake!" i present förra helgen. Bara sådär! Hur ofta händer det? I mitt fall; inte särskilt ofta. Jag måste ha varit extra snäll för att förtjäna en present. Jag ska nog fortsätta vara lite extra snäll, då kanske det dimper ner fler presenter i min famn :) För det är just för att få presenter som man är snäll, eller hur är det nu igen?

"Hello cupcake!" är full med en massa härliga recept på cupcakes. Jag ville börja baka allihopa på en gång, men efter att ha sinnat mig blev premiärbaket dumlecupcakes med chokladganache som frosting. Och ja! Cupcakesen är lika goda som de låter.

Till 12 cupcakes behövs:
3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 nypa salt
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 msk kallt kaffe
100 g choklad 70%
1 påse dumlekolor

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd ner det i äggsmeten. Smält smöret och blanda det med grädden. Blanda ner det i äggsmeten tillsammans med kaffet. Smält chokladen och rör ner den i smeten. Fyll 12 muffinsformar till 2/3 och tryck ner två stycken dumle i varje form. Grädda i 175 grader i ungefär 15 minuter. Låt svalna.

Dumlecupcake med ganache

3 kommentarer:

  1. Så smarrigt! Jag har också bakat med Dumlekolor i helgen ;)
    Njae, man är ju snäll alltid eller? ;)

    SvaraRadera
  2. De var riktigt goda, men mäktiga. Så det är knappt att man orkar med en :)

    SvaraRadera