fredag 7 oktober 2011

Min första tårta med sugarpaste

Till mammas 60-årskalas bakade jag min allra första tårta med sugarpaste. (Varför öva innan?) Jag letade febrilt efter recept på lättarbetad sugarpaste, höga och fina tårtbottnar, smarriga fyllningar och mumsig smörkräm.

Resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig. Smörkrämen, som var smaksatt med kakao, tog överhand så att man inte kände smaken på fyllningarna. Dessutom insåg jag att smörkräm med kakao är det samma som brun smörkräm och brun smörkräm på fingrarna och på tårtfatet ger fula bruna märken på den vita sugarpasten. Kavlade jag ut sugarpasten för tunt så lyste dessutom den bruna smörkrämen igenom. Jag fick därför kavla ut sugarpasten alldeles för tjockt och dekorera med blommor där det blev fult. Det blev alltså en väldigt söt tårta med kraftig chokladsmak. Det fullkomligt sprutade socker ur gästernas öron.

Vad lärde jag mig av min första tårta? Jo, att smörkräm inte ska vara smaksatt med kakao. Övning ger färdighet - förhoppningsvis!

Explosionstårta 
Tårtan består av ljusa bottnar, ett lager hallonmousse och ett lager geishafluff. Den är sedan spacklad med smörkräm smaksatt med kakao och täckt och dekorerad med sugarpaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar