lördag 29 oktober 2011

Naanbröd

I brist på indisk restaurang i staden där jag bor får man laga egen indisk mat och till det krävs ju naanbröd. För några år sedan fick jag kokboken "Masala - en resa till Indiens kök" i födelsedagspresent och det är därifrån receptet kommer.

Jag har lagat åtskilliga recept från kokboken, men det är naanbrödet som jag har gjort flest gånger. Det blir hur gott som helst. Ja, kanske inte riktigt lika gott som äkta naan i Indien, men nästan. Jag får skylla på att jag är småländska, inte indiska :)

Till sex stycken bröd behövs:
12 g jäst
½ tsk socker
3/4 dl fingervarm mjölk
½ ägg
1 ½ msk matolja
3 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk salt
3/4 dl naturell yoghurt

Rör ihop jäst och socker i en bunke. Tillsätt mjölk, ägg och olja. Rör tills jästen löser sig. Blanda i mjöl, bakpulver och salt i degspadet och tillsätt yoghurten. Knåda ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i en bunke smord med lite olja. Sätt ugnen på 225 grader och ställ in en plåt så att den blir varm. Knåda degen en stund och dela den sedan i sex bitar. Kavla delarna till ungefär 15 cm stora avlånga bröd. Lägg bröden på en varm plåt och låt grädda i ungefär 10-15 minuter tills bröden fått fin färg.

Tips: Bröden blir extra goda om du penslar dem med lite smält smör smaksatt med vitlök och/eller strör över flingsalt innan de ska serveras.

Naanbröd

5 kommentarer:

  1. Åhhh, naanbröd är så goda! Dina ser smarriga ut och ja, i Indien smakar dem bäst för de görs ju i tandooriugn! :)

    Förresten, tyckte du om chai?

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är naanbröd gott! Har du något bra recept på papadums? För det är ju också rätt mumsigt :)

    Chaitéet blev jättegott, men jag hade slut på kardemumma så jag ändrade om receptet lite.

    SvaraRadera
  3. Vi gör ju inte papadums från grunden utan köper dem torkade och sen steker/friterar vi dom. Om du åker till Göteborg så finns det en butik som heter Indian food house, där finns de torkade att köpa!

    Du får testa med kardemumma nästa gång :)

    SvaraRadera
  4. Jag köper också torkade, men på Maxi. Det hade varit spännande att göra själv, istället för halvfabrikat, men det är kanske svårt...

    Ska köpa hem kardemumma, så jag kan njuta av riktig chai!

    SvaraRadera
  5. I Indien gör släktingarna det... men det är bökigt så vi får av dem eller köper halvfabrikatet.

    (Våra halvfabrikat från Indien/England eller Indian food house som får sitt från England tror jag är rätt så nära det man gör själv i Indien faktiskt. Tom dem i Indien brukar köpa dessa!)

    SvaraRadera