fredag 7 oktober 2011

Den första beställningstårtan

Syrran godkände fredagsmystårtan och eftersom hon skulle bjuda på fredagsfika på jobbet kommande vecka, frågade hon om inte jag ville baka en tårta till henne. Få betalt för att göra nåt som jag har som hobby?! Klart jag ville det!

Jag lär mig något nytt varje gång jag bakar en täckt tårta. Så, vad lärde jag mig den här gången? Jo, följande: har man chokladbottnar och vit sugarpaste måste man spackla med väldigt mycket smörkräm för att den bruna bottnen inte ska lysa igenom. Det hade inte jag gjort. När jag lade på den vita sugarpasten såg tårtan leopardmönstrad ut. Inte alls särskilt vackert. Det var bara att ta bort sugarpasten och börja om från början. Gör om, gör rätt! Men, istället för att spackla på ett tjockt lager smörkräm färgade jag istället sugarpasten orange. Smörkräm är gott, men det kan bli för mycket av det goda ibland.

Tanken var att det skulle bli en höstinspirerad tårta, men tydligen hade någon på min systers jobb påpekat att tårtan hade Lakers färger. Ja, ja, Lakerstårta eller hösttårta, huvudsaken är ju att den är god.

Tårta med chokladbottnar fylld med
ett lager passionsfruktsmousse och ett lager hallonmousse.
Spacklad med smörkräm smaksatt med citron.
Täckt och dekorerad med sugerpaste.
(Bricka från Årytrays)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar