fredag 21 oktober 2011

Limemousse

Receptet räcker som fyllning till en tårta på 24 cm i diameter.

½ dl pressad limesaft
1 tsk gelatinpulver
2 dl vispgräde
1 dl creme fraiche
1 dl matlagningsyoghurt
3/4 dl socker
rivet skal från 1 lime

Blötlägg gelatinet i kallt vatten. Smält sedan gelatinet tillsammans med limesaften i en kastrull. Vispa creme fraiche, matlagningsyoghurt och socker på låg hastighet tills sockret löst sig. Tillsätt limeskalet. Vispa grädden fluffig i en annan bunke. Rör ner gelatin- och limevätskan i creme fraicheblandningen och vänd försiktigt ner grädden. Låt stelna i kylskåp i ett par timmar.

Jag hittade originalreceptet på http://sockerrus.se/ (som förövrigt är en fantastisk sida för att få inspiration) men jag lyckas inte få moussen tillräckligt hård enligt det receptet. Därför har jag i lite extra gelatin. Jag har antagligen lite för bråttom när jag vispar creme fraichen och yoghurten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar