måndag 24 oktober 2011

Tårta till söndagsfikat

Vi var bortbjudna i söndags och jag tog tillfället i akt att baka en tårta till fikat. Det är ju alltid roligast att prova något nytt, så därför blev fyllningarna limemousse och vit chokladfluff.

Jag brukar nästan alltid spackla mina tårtor med smörkräm smaksatt med citron, eftersom de inte blir lika söta då. Men, eftersom det var limemoussefyllning i tårtan var jag rädd för att den skulle bli för syrlig, så därför blev det smörkräm med vaniljsmak. Så här i efterhand, när jag har smakat på tårtan, så ångrar jag mig att jag inte tog citron ändå. Tårtan blev en smula för söt.


Vaniljbottnar fyllda med två lager
limemousse och ett lager vit chokladfluff.
Spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj.
Täckt och dekorerad med sugarpaste.

2 kommentarer:

  1. Mums, vilka härliga fyllningar!
    Hur stor var tårtan? Ser så lite och nätt ut!

    SvaraRadera
  2. Tack Amy! Visst är det spännande att testa nya fyllningar :) Det var 6 ägg i bottnen och anslagsformen var på 18 cm. Så den var inte så stor i diameter, men rätt så hög.

    SvaraRadera